תוכנית אב לשמירה על נחלי באר שבע

מוזמנים לשתף ב

תוכנית לשמירה על נחלי באר שבע

עיריית באר שבע יצאה לדרך עם תכנית אב לשמירה על נחלי באר שבע והשלד הירוק של העיר כחלק ממדיניות עירונית לשמירה על ערכי הטבע וחיזוק הקשר בין התושבים למרחבים שסביבם במסגרת המדיניות העירונית לשמירה על ערכי טבע ומורשת והגברת האטרקטיביות של החיים בבירת הנגב, עיריית באר שבע בשיתוף הקרן לשטחים פתוחים הכריזה על הכנת תכנית אב לשמירה על נחלי העיר והשלד הירוק שבה.

כחלק מתהליך שיתוף ציבור ומתוך רצון לחזק את הקשר בין התושבים לטבע, התכנית כוללת תכנון סלי פרויקטים במרחבים הפתוחים הצמודים לנחלים אותם יוכלו ליזום התושבים. בשבוע שעבר אף התקיים סיור מרתק של נציגי עיריית באר שבע יחד עם נציגי חברת ליגם ואקו ויז'ן בשישה נחלים של העיר: נחל כתף, נחל כובשים, נחל סוללים, נחל עולים, נחל נוקדים (בקע) ונחל באר שבע.

במהלך הסיור הם נחשפו למרחבים הפתוחים, לנוף המדברי ולנחלים העוטפים את העיר שחלקם אף חוצים את העיר כמו נחל עולים שבשכונה יא'. במהלך הסיור בחנו הנציגים את מצב תשתיות הנחלים, דרכי הגישה אליהם, מצב הניקיון ועוד. בסיור פעלו בכדי לזהות מוקדי טבע לאורך גדות הנחלים, בהם תהיה אפשרות לייצר ולתכנן ביחד עם התושבים פרויקטים קהילתיים-סביבתיים שיציעו וינגישו מרחבים פתוחים ואיכותיים של טבע קרובים לסביבת המגורים כמו למשל שבילי אופניים והליכה, אזורי פיקניק ועוד.

הפרויקטים כחלק מהתוכנית הכוללת יוצגו תחילה להתייחסות צוות ההיגוי העירוני שהוקם במיוחד לצורך חשיבה משותפת על תכנון מערך השטחים הפתוחים והמערכות הטבעיות בעיר, לפני שיועברו לקרן לשטחים פתוחים לאישור.

נחל באר שבע

ישנה חשיבות רבה לשימור תוואי הנחלים העירוני היות והנחלים משמשים מסדרון אקולוגי לבעלי החיים וציר מעבר לתושבי העיר היוצר חיבור בין השכונות לבין המרחבים הטבעיים הסובבים אותן. נוסף על כך, ברשות רואים חשיבות רבה בשמירה על הצמחייה הטבעית באזור. בסקר טבע עירוני של העיר נמצא כי בתוואי הנחלים קיימים ריכוזי צמחים שחלקם מינים מוגנים, נדירים ויחודיים, ביניהם: שום קולמן, רכפתן מדברי, צמר מופצל, מלוח קיפח, שום אשרסון, כלניות, עדעד המדבר, פיקוס השקמה, אשל הפרקים, שיזף, דקל התמר וזית אירופי. תכנית האב לשמירה על הנחלים תעסוק גם בהיערכות למשבר האקלים הפוקד אותנו, תוך שימת דגש על טיפול בהצפות ובשיפור התשתיות והניקוז בסביבת הנחלים בכדי להבטיח התמודדות מיטבית עם המצב.

רונית אבגי, מנהלת קיימות עירונית, אמרה: "ישנה חשיבות רבה בשימור ערכי הטבע והמערכות האקולוגיות הטבעיות הקיימות כמו הנחלים בעיר באר שבע. בסיור שערכנו זכינו ללמוד על תוואי הנחלים העירוני מתוך רצון לשמר את הטבע היקר שסביבנו. אנו מחכים להתחיל בתהליך שיתוף הציבור ולפעול יחד עם תושבי באר שבע לשמירה על הנחלים". רן אקסטרמן, מנהל מחלקת תכנון עיר, הוסיף: "התכנית ממשיכה את תפיסת הפיתוח העתידית של העיר אשר מכוונת להתחדשות עירונית בלב העיר ובמקביל שמירה על השטחים הפתוחים בקצוות העיר כמו לדוגמא יער רמות. אנחנו מאמינים כי התכנית תתרום ליצירת עוד מוקדי טבע איכותיים עבור תושבי העיר וזאת במרחק הליכה ממקום המגורים".

הפוסט המלא בעמוד חדשות הדרום 24 – https://shorturl.at/apBTY

מאמרים נוספים

Scroll to Top
דילוג לתוכן